Tags

, , ,

Om een schaduw te vormen heb je licht nodig en een object dat de schaduw werpt; daarmee was het wel klaar, dacht ik. Maar ik vergat daarbij dat oneffenheden in de ondergrond ook bepalen hoe de schaduw zich uiteindelijk aftekent.

Ik kwam er dus even niet uit, toen ik thuis op de PC deze twee foto’s bekeek, die ik had genomen van dezelfde ‘depressieve’ boom in de Sierra de la Pila. Eén van de boom zelf, die treurig over de rotsrand boven het pad hangt en elk moment zou kunnen gaan springen.
En één van zijn schaduw, die daarentegen fier en monter in het daglicht staat. Toen zag ik dat het de greppel langs de weg was, die het silhouet van de stam keerde en daarmee zijn kruin verhief.

Zo zie je maar dat wat hobbels langs de weg zelfs je schaduw sterker kunnen maken.

