Gaat eigenlijk vrij eenvoudig. Ik drink een pilsje van Amstel – een Nederlands bier zou je denken, maar het wordt door de meeste Spanjaarden rond Valencia gedronken – of twee en van de opbrengst subsidieert deze Nederlandse bierbrouwer de bekende Spaanse regisseur Julio Medem voor het opnemen van een korte film over een gastronomisch onderwerp. Waarin Amstel natuurlijk een rol speelt.

En voor iedere slok die ik neem kijk ik in de wat scheve ogen van de fallera – de koningin van een plaatselijke falla, een groot Valenciaans feest – die ik in de film niet terug zag en denk ik eraan wat een genoegen het toch is om te genieten van de hoge Spaanse kunsten en die tegelijkertijd met een kanteling en een slok te ondersteunen. Kom daar eens om met een San Miguel.

Vraag me overigens niet om de film na te vertellen, daarvoor moet ik ”m nog een paar keer zien, maar dompel je gewoon onder in de Spaanse klanken onder de mooie beelden die al veel van het verhaal prijsgeven.

