Tags

, ,

processierupsen SpanjeIk liep vroeger wel vaker tegen processies aan. Als ik na een nacht doorhalen, ergens in juni, in de vroege ochtend mijn geboortedorp Laren binnenfietste, waar op dat moment de Sint Jansprocessie werd gehouden. De enige in Nederland die jaarlijks boven de grote rivieren mag worden gelopen en die daarmee meteen de belangrijkste jaarlijkse gebeurtenis is in het verder zo rustige Laren.

Vandaag, hier in Spanje, trapte ik bijna op een processie. Op een parkeerplaats net onder Valencia. Een kwaadaardige processie, als ik de beschrijvingen ervan op het internet mag geloven. Een lange sliert onaangename insecten, die zich neus tegen kont in een lange rij verplaatsen en grote schade veroorzaken aan de pijnbomen in de bossen hier en met hun lange giftige haren een groot gevaar kunnen opleveren voor mensen en dieren.

Heel anders dus dan die lieflijke processie, die wordt gehouden ter ere van Sint Jan in mijn mooie geboortedorpje Laren.

Maar gelukkig was deze duivelse processie geen lang leven beschoren. Kort nadat ik de foto nam werd hij geplet onder de banden van een grote oplegger, bestuurd door een chauffeur met hoge nood. Hij nam zelfs niet de moeite om zijn truck netjes weg te zetten, maar liet hem bovenop de processie staan, terwijl hij een spurt nam naar de toiletten op de parkeerplaats. Zo bewerkstelligde hij zonder erg een dubbele verlossing. Is dat niet in de kern waar alle processies om zijn?

 

